JAK PRAWIDŁOWO ROZLICZYĆ KOSZTY UBEZPIECZENIA UMOWY LEASINGU?

142

Osoba użytkująca przedmiot finansowany leasingiem ma obowiązek rozliczenia kosztów powiązanych z ubezpieczeniami w okresie ważności polisy. Natomiast w sytuacji, gdy suma wszystkich składek jest już zawarta w wysokości opłat leasingowych, płatnik może jednorazowo doliczyć te wydatki do kosztów uzyskania przychodu.

W świetle obowiązujących przepisów koszty podatkowe powinny być rozliczone dokładnie w tym samym roku podatkowym, w którym przedsiębiorca je poniósł. Jeśli przedsiębiorca prowadzi księgi rachunkowe bardzo ważne jest kategoryzowanie kosztów na koszty bezpośrednie i pośrednie, ponieważ koszty bezpośrednie odlicza się dokładnie w tym okresie, w którym zostały uzyskane odpowiadające im przychody.

Koszty pozyskania wpływów (alternatywne dla kosztów bezpośrednio związanych z obrotem) potrąca się bezpośrednio w okresie ich poniesienia. W przypadku, gdy okres ten jest dłuższy niż jeden pełny rok podatkowy i nie ma możliwości ustalenia dokładnej wysokości części przychodów dotyczących konkretnego roku podatkowego stanowią one wtedy koszty uzyskania przychodów odpowiednio do czasu trwania okresu, który obejmują.

Prawo podatkowe jednoznacznie wymaga od podatnika terminowego rozliczania kosztów obejmujących stosunkowo długi okres. Ubezpieczenie leasingowanego przedmiotu ewidentnie jest kosztem rozprowadzonym w czasie, co jest czynnikiem powodującym rozliczanie takiego wydatku w rozbiciu na poszczególne lata podatkowe, których dotyczy. By tak się stało, wysokość kosztów ubezpieczenia musi być jasno wypunktowana na fakturze.

W sytuacji, gdy całkowita kwota polisy jest już zawarta w stawkach leasingowych (bez szczegółowego wymienienia jej na fakturze) nie ma podstawy, by do kosztów dotyczących polisy wykorzystywać inne zasady niż do dalszych opłat. W przypadku leasingu operacyjnego leasingobiorca ma prawo wliczyć w koszty pozyskanie opłaty leasingowej, nie jest również zobowiązany do rozliczania takich kosztów w czasie.

Jednym z elementów kluczowych w negocjacji umów leasingu jest koszt ubezpieczenia. W przypadku drogich samochodów z salonu takie ubezpieczenie z obowiązkowym AC to często kilka dobrych dodatkowych tysięcy złotych. Ich prawidłowe rozliczenie pozwala wrzucić część tej opłąty w koszty, na czym rzecz jasna powinno zależeć każdemu przedsiębiorcy.

Artykuł przygotowała redakcja GO-leasing.

Reklama